Travelog : Cuti2 Malaysia Part 1 (Bertolak) - 24 Feb 2012

24 Feb 2012 - Jumaat.

Hari Jumaat ni aku masih kerja macam biasa sbb ayah cakap nk bertolak malam. Plannya nk bertolak dalam koi 10-10.30 mlm mcm tu. Aku cargas koi 5.15 dr opis sbb beg x pack lagi. Hehehehe. Aku kan last minute punya orang....hahahaha...tp tgk keadaan la. Bukan suma last minit.

Waktu aku balik dr Kulim Hi-Tech hujan agak lebat. So aku bawak dengan penuh berhemah la...sbb aku ni kureng sket penglihatan dalam gelap dan ujan lebat.

Bila aku sampai umah makndak...aku tgk mcm br lepas ribut ja...mmg selerak dgn daun2 atas jalan...tp mak ndak ckp ujan lebat ja...x sampai ribut. Alhamdulillah.

Anak mmg sgt2 excited bila aku pi amik dia sbb dr pagi dia dok nyanyi nk pi umah kakak...nk pi umah kakak....nk pi umah kakak. Bila nampak aku...tanya lagi...malam ni kita tidoq umah kakak kan ibu? Ye lah...ye lah...jawab aku...hehehehe.

OTW balik umah, aku perasan byk pokok yg tumbang dan banyak ranting dan daun2 atas jalan dr area loji ke umah aku. Masuk ja umah...aku nampak ruang tgh umah aku basah. Confuse sat aku....bila pulak plaster siling umah aku bocoq? Tak pk byk, aku buat dek dan teruih packing baju...anak pun tidoq dr dlm keta so x la kelam kabut nk mop ke apa...kalo dak...kalut la jugak takut dia jatuh.

Dalam 15 minit, hubby balik dr umah MIL. Balik2 ja teruih tanya, umah kita bocoq dak? lagi la kompius aku...slama dok umah tu dekat 4 tahun...x pernah la pulak dia balik tanya aku umah bocoq dak lepaih ujan lebat. Rupa2nya...area umah aku, permtg berangan dan taman kempas kena ribut. Taman aku, 1 rumah ja yg teruk, permtg berangan a few, tp tmn kempas teruk...katanya dlm 100bj umah kena. Alhamdulillah...kami dan umah kami selamat. Nk baca crita pasai ribut...tgk sini la no....

Sebab kami nk tinggai umah berhari2, hubby naik atas bumbung untuk check kalo2 ada genting bumbung yg tergenjak sbb umah bocoq. Mmg ada 2 genting yg bergenjak dr tempat asai...sib baik x ilang...kalo x jenuh jugak la. Siap packing, siap letak genting ke tempat asai, siap mandi suma...kami keluaq umah koi 9.15 malam.

Hari Jumaat malam kan ada pasar mlm taman kempas. Sepanjang jalan, masih ada org meniaga pasr mkm...masih sesak...masih jem....tp org meniaga x seramai selalu sbb byk tempat yg x boleh meniaga. Pokok tumbang. Banyak pokok yg terbongkaih akaq2 kat tepi jln. Mmg teruk la nmpk. Ada gerai roti canai dan nasik lemak yg kami dok makan dulu....ranap teruih. Erk....

Sampai umah mak koi 9.50 malam. Aku makan nasik seround dgn sambai petai udang...sedap. Hubby lak dah makan koteaw goreng kat umah sblm keluaq td. Anak...x mau makan apa...sbb excited sgt nk pi jalan2 dan tidoq rumah kakak.

Koi 10.15mlm kami bertolak dr rumah. Aku kol Saiful, bgtau kami dah gerak. Janji dgn Saiful jumpak kat hentian Tikam Batu sbb dia nk pi boh minyak dan singgah pi bank dulu.

Perjalanan....slow and steady ja...sempat singgah beberapa RNR. Mula singgah Tikam Batu sbb nk tunggu Saiful, pastu singgah Gunung Semanggul sbb Aniq poo poo...gerak sj dr Gunung Semaggul...Bintang pulak poo poo....hahahaha....terbau esen sepanjang perjalanan sampai next RNR..RNR Sg perak.

Bintang tu sapa? Bintang tu kucing mak ayah. Sbb kucing mak ayah banyak dah yg mati kena racun, dan bintang x dan kwn...mak ayah boh dlm sangkar...bwk bintang pi jalan2 sama...hehehehe.

Kami sampai umah kakak kat Taman Sutera Kajang dengan bantuan GPS hp aku...4.55pg...hehehehe.
Alhamdulillah...selamat sampai. Kakak tgh sibuk menumis nk buat nasik lemak untuk kami.

Hubby, sampai ja...terus hampar toto dan GOL....hehehehe...sian pak supir ni ya. Aku lak dgn anak alayan movie Baby&I kat laptop, lps subuh bari masuk lena dalam bilik sblm teruskan plan untuk 25/2/2012... lalalala.

p/s : anak lena sepanjang2 perjalanan...dia la org yg paling bahagia....hehehehe...

dr sg lalang-kajang

XOXO



0 comments: