I learned my lesson

I've copied from here... But this is literally... 100% my situation. Hanya yg paham akan paham... I'm not explaining. 



Saya nak berbaik dengan semua orang. Memang dari dulu saya tak suka musuh.
.

Tapi saya juga bukan bodoh. Kalau orang tu kantoi mengutuk saya, memfitnah saya... walaupun saya tak balas, walaupun saya diam, tapi saya tetap akan menjauh.
.

Memang saya akan jauhkan diri daripada orang macam ni sebab saya tahu, saya bertanggungjawab terhadap kebahagiaan dan ketenangan hati saya sendiri.
.

Orang macam ni bahaya. Sejenis depan lain, belakang lain. Sejenis buat baik bila memerlukan tapi kemudiannya sanggup tikam kawan untuk satu kepentingan.
.

Saya tak boleh paksa diri saya untuk terus deal dengan orang macam ni. Saya sejenis yang tak pandai berpura-pura. Jadi, selagi dia tak berubah, selagi tu saya akan jauhkan diri.
.

Dan berita buruknya, saya juga akan berhati-hati dengan sesiapa saja yang rapat dengan dia. Kepada mereka, saya tak akan lagi bercerita banyak tentang diri saya, perancangan saya dan kejayaan saya. Saya tak akan lagi berkongsi bahagia dengannya.
.

Sebab saya orang lama. Saya orang yang dah banyak pengalaman, yang dah banyak berdepan pengkhianatan. Yang dah faham, wujudnya banyak gunting dalam lipatan.
.

Maka, bagi dia yang mahu bermusuh, saya akan menjauh. Bahkan, yang berbaik dengannya pun akan saya pinggirkan. Cukuplah dia dan dia menjadi kawan tepi jalan.
.

Ini bukan prasangka. Ini namanya berjaga-jaga.
.

Sebab saya sudah faham, sebaik apa pun kita pada orang, sebanyak mana pun budi kita padanya, memang akan ada manusia yang tak pandai menilai kaca dengan permata.
.

Sungguh. Mencari SAHABAT DUNIA AKHIRAT bukan satu kerja mudah. Kerana sahabat yang mencari kepentingan dunia, terlalu bersepah!
.

Di akhir usia seperti ini, saya tak mahu mencari dunia. Saya cuma mahu mendekati apa-apa yang boleh mendekatkan saya pada syurga. Maka saya bentengi diri saya, dengan apa yang sepatutnya.

XOXO Lots of loves -H3H-

0 comments: