His first day

Semalam aku amik cuti semata-mata sebab my little hero first day on his kindergarten. OMG...anak aku dah besaq ghupanya. Since the only one, aku sentiasa rasa dia mcm sgt baby eventhough he called himself as abang. Aduhaii...

Aku register dia kat PASTI Al-Kauthar, Padang Serai.

Pagi2 dia dah buat drama...

"Ibu, abang demam....abang x bole pi sekolah."
Abah pegang dahi
"Abang x demam pun, abah rasa abang sihat ja."
Muka dah sebek...
"Ibu tunggu abang kat sekolah tau."
Ibu dengan abah garu kepala.
"Ok...macam ni, ibu hantaq abang pi sekolah hari, balik nanti ibu dgn abah amik. Tapi abang kena dok sekolah dengan kawan2 dan cikgu. Ibu dgn abah x tunggu abang tau."
Dia garu kepala, mcm tgh pk.

Without waiting for his reply, aku siapkan barang2 dia...uniform, bag, bekai, kasut, biskut, kek...mcm2 la jugak benda ghupanya.

All the way to umah bbsitter. I told him, pls introduce himself as Muhammad Rayyan Hiwayat or Rayyan not abang as he used to introduce himself to anyone as abang.

He told, "Abang nak kawan2 abang panggey abang Hiwayat la, abang malu la nak panggey Rayyan."
Aku kerut dahi, malu?
Aku tanya dia pasai malu dgn nama dia?
"Nanti kawan2 abang kata abang omputeh." Haaa...aku garu kepala...

Anak sayang...Rayyan tu bahasa arab...bermakna pintu syurga untuk orang yg berpuasa...bukan nama glemer semata sayang.
But its


alahai...tomei...tomei anak ibu

ok...abang dah ready nk pi school


Masuk kelas, ustazah bg kerusi dan pilih tempat duduk sendiri dan bgtau bag letak kat belakang kelas. He chose to sit paling belakang dan he the only one yg letak beg dia kt belakang kelas...Good boy...hahahaha

End of day 1, alhamdulillah...tanpa reyau walopun ibu tinggal.
Aku bgtau dia, ibu x tunggu abang kat school. Ibu balik dulu, nnt ibu mai amik abang. Alhamdulillah so far so good.

Hari ni dia buat rayuan gombal mintak aku hantaq lagi sebab dia kena start naik van hari ni. Tp, ibu kena keja la sayang. But he is lucky, Abah Mid (PakNdak a.k.a husband bbsitter) cuti dan hantar amik dia skolah hr ni. Apa lagi...super excited la si little hero.

All the best my sweetheart. Semoga anak menjadi anak yg super bijak, baik dan soleh. Insya-Allah.




XOXO




0 comments: