[8/25] - Nabi Ismail ‘Alaihissalam



Did you know?

1) Kebanyakan kisah mengenai nabi Ismail telah pun diceritakan di dalam kisah nabi Ibrahim (Bahagian 2). Kalian boleh rujuk semula kisah tersebut yang menceritakan bagaimana nabi Ismail dan ibunya ditinggalkan di tengah tanah tandus kemudian dibesarkan oleh kaum Jurhum, kemudian disembelih bapanya sebagai korban namun digantikan tempatnya dengan seekor kambing, dan seterusnya membantu bapanya membina Kaabah.

2) Nabi Ismail tinggal di Mekah di kalangan kaum Jurhum yang berbangsa Arab. Nabi Ismail bukan orang Arab tetapi baginda dibesarkan oleh orang Arab. Nabi Ismail sangat fasih berbahasa Arab dan baginda disenangi masyarakat setempat. Ketika dewasa, nabi Ismail berkahwin dengan seorang wanita dari kalangan kaum Jurhum.

3) Suatu hari, nabi Ibrahim datang ke Mekah untuk menziarahi anaknya nabi Ismail. Baginda pergi ke rumah nabi Ismail dan isteri nabi Ismail telah membuka pintu dan memberitahu suaminya tiada di rumah. Isterinya itu tidak mengenali siapa orang tua yang datang itu. Nabi Ibrahim bertanya kepada wanita itu bagaimana keadaan nabi Ismail dan kehidupan mereka sekeluarga. Isteri nabi Ismail pun menceritakan bahawa mereka hidup susah, nabi Ismail tidak memberi makan yang cukup dan mengadu pelbagai perkara tentang suaminya. Kemudian nabi Ibrahim berkata, “Baiklah, kirimkan salamku kepada nabi Ismail dan pesan kepadanya untuk menukar bendul pintu rumah.” Dan nabi Ibrahim pun pulang sebelum sempat isteri nabi Ismail tanya siapakah baginda.

4) Apabila nabi Ismail pulang ke rumah, baginda dapat merasakan bapanya ada datang ke rumahnya maka baginda bertanya kepada isterinya. Isterinya berkata, ya ada orang tua telah datang dan memesan untuk menukar bendul pintu rumah. Nabi Ismail pun berkata, “Ya itu bapaku. Dia telah memesan untuk menceraikan kamu. Biar aku hantar kau pulang kepada keluargamu.”

5) Kaum Jurhum sangat menghormati para nabi dan mereka percaya apabila nabi Ibrahim berpesan untuk melakukan sesuatu pasti ada sebab yang munasabah. Tidak lama selepas itu, mereka mengahwinkan nabi Ismail dengan seorang lagi wanita dari kaum Jurhum.

6) Nabi Ibrahim datang lagi ke Mekah untuk menziarahi anaknya. Kali ni isteri kedua nabi Ismail yang menyambut dan dia pun tidak mengenali bahawa itu adalah bapa mertuanya. Nabi Ibrahim bertanya soalan yang sama, bagaimana keadaan nabi Ismail dan bagaimana kehidupan mereka sekeluarga. Isteri nabi Ismail menjawab, semuanya baik-baik sahaja dan tiada keluhan seterusnya. Nabi Ibrahim berkata, “Kirimkan salamku kepada Ismail dan pesan kepadanya untuk kekalkan bendul pintu rumah yang sekarang.” Dan nabi Ibrahim pun pulang sebelum sempat isteri nabi Ismail bertanya siapakah baginda.

7) Apabila nabi Ismail pulang ke rumah, sekali lagi baginda dapat merasakan bahawa bapanya ada datang ke rumahnya maka baginda bertanya kepada isterinya. Isterinya berkata, “Ya ada orang tua telah datang dan memesan untuk kekalkan bendul pintu rumah yang sekarang”. Nabi Ismail pun berkata, “Ya itu bapaku. Dia telah memesan supaya jangan menceraikan kamu.”

8 ) Nabi Ismail dan isterinya melahirkan keturunan kacukan Arab yang berpanjangan sehingga lahirnya nabi Muhammad.

9) Pengajaran yang boleh diperoleh adalah seburuk mana pun pasangan kita, bersyukurlah dan jangan menceritakan keburukan mereka kepada orang lain.

#RamadahanTales oleh;
Saudari Sharifah Syazreen Al-idrus
 

XOXO Lots of loves -H3H-

0 comments: