Thai Cave Rescue - Part 2

Keratan rentas, "Pattaya Beach" kat belah kiri sekali, di situlah budak2 dgn coach bertahan, cuba perhatikan laluan keluar, banyak dihalang oleh kolam2 air.

Credit to Luke Mahfuz


Alat2 gergasi diangkut ke mulut gua, rasanya ada kena mengena dengan water pump ni, baca Siam x faham laa..sorry guys.


Penyelamat mencuba kaedah lain pula, mencari2 spot2 yg kalau boleh cuba dimasuki dari bahagian atas gua.

Ada juga para penyelamat yang tercedera ketika proses SAR ini....


Team bolasepak "The Wild Boar" terdiri dari 13 remaja (antara 13-16 tahun) bersama coach mereka (Kiri sekali) sebelum mereka terperangkap.


Anggota tentera Thai yg mengambil bahagian dam SAR ini.


Salah satu kolam yang menghalang laluan ke mulut gua.


Salah satu poster menunjukkan rakyat Thailand bersatu dalam usaha menyelamatkan team "The Wild Boar" ini...tidak kira agama dan puak2, mereka bersatu dan bekerjasama.


Bahan2 mentah yang dibekalkan percuma oleh peniaga2 pasar tempatan untuk dimasak bagi anggota2 penyelamat operasi "Thai Cave Rescue". Dibekalkan secara harian. 


Walaupun mereka hanya penjual kue teow kecil2an, mereka sanggup datang ke kawasan operasi dan menawarkan makanan apa yg terdaya mereka buat untuk para petugas dan penyelamat, kesemua gerai2 bergerak menyediakan makan percuma..yaa semuanya FOC selagi mereka termampu..

Penyediaan makanan percuma oleh pengusaha2 makanan untuk petugas di kawasan operasi.


Penduduk2 kampung berdekatan juga menyediakan perkhidmatan mengurut untuk petugas2 yang kelesuan, mereka berkhidmat secara sukarela dan percuma...


Anggota SAR dari Australia.


Anggota SAR dari China.


Anggota SAR dari Jepun.


Anggota SAR dari UK, this is the most expert divers in the world. Rasanya dua dari mereka inilah yang mula2 menjumpai remaja yang terperangkap tempohari

Misi SAR dari Laos, gua ini memang bersempadan denagn Laos, terlalu dekat, itu sebabnya mereka menawarkan diri untuk SAR.


All Thai people, thank you and co-praise "Officer and volunteer" everyone who contributed to this mission to succeed, help bring 13 life home safely.(Translated dari bahasa Thai, tak taulah betul ke tidak, siapa yang tahu, tolong betulkan yaa..tq)

XOXO Lots of loves -H3H-

0 comments: