KERANA SEBUAH LAPTOP, NYAWA TERGADAI


Sejak mula Law Attachment Programme di sebuah firma guaman, saya berpeluang untuk mengikuti kes Zulfarhan Osman, membaca keterangan-keterangan saksi, melihat gambar mangsa, membaca hujahan pendakwa raya dan peguam bela dll.

Well, what can I say is that the 6 main culprit are all sick bastards. A reasonable man tak akan tergamak untuk mencucuh iron ke atas badan manusia. For god's sake, kita tersentuh iron sikit pun dah melatah. Inikan pula cucuh ke atas badan. Laporan bedah siasat mengesahkan terdapat sekurang-kurangnya 90 kesan lecur dan terbakar di badan mangsa. I've read the report and I've seen those pictures.

IT. WAS. HORRIBLE.

Pagi tadi mahkamah memutuskan bahawa ada prima facie, menandakan pihak pendakwaan berjaya meyakinkan pihak mahkamah bahawa terdapat elemen-elemen dalam seksyen 302 Kanun Keseksaan yang dilakukan oleh OKT. Now the burden has been shifted to the defence lawyers untuk membuktikan terdapat keraguan yang munasabah bahawa perbuatan membunuh itu benar-benar dilakukan oleh those 6 sick bastards.

Sudah dua tahun berlalu sejak kes ini bermula, now it might take another more years until 6 OKT itu dibuktikan benar-benar bersalah atau dibebaskan. Semoga keadilan tertegak buat keluarga si mangsa.

Rage yang sebenarnya patut ditujukan kepada UPNM yang culas dalam menjalankan tanggungjawab mereka. Akmal Akif, salah seorang OKT yang dibebaskan daripada pertuduhan, adalah whistleblower yang menghantar surat layang kepada pihak atasan supaya menyiasat kes pukul Zulfarhan Osman. (Boleh baca isi kandungan surat itu di portal-portal berita online)

Guess what? Pegawai yang menerima surat tersebut telah share surat tersebut di whatsapp group sehingga menyebabkan 6 bastards itu tau dan segera memindahkan mangsa keluar dari UPNM, dan menyorokkan mangsa di Bangi.

UPNM is a military institution for god's sake. Setiap malam mesti ada roll call. Selama 10 hari Zulfarhan terlantar sengsara di bilik dormnya, tak akan tak ada seorang pun pegawai yang perasan kehilangan beliau dari perbarisan? Mengapa? Mengapa?

Dan selama 2 hari Zulfarhan dipukul, tak akan tak ada seorang pun dalam blok asrama yang mendengar jeritan kesakitan mangsa dan membuat aduan?

"Biasalah tu, asrama ada ragging-ragging. Kau ni lembik la."

Well, screw you. Institutionalized bullying/ragging is a total bullshit.

Now this sickening mindset has already cost us a life.

Semoga mangsa dan keluarga arwah mendapat keadilan yang sebenar-benarnya.

Sumber


XOXO Lots of loves -H3H-

0 comments: