Kenapa seorang ibu sanggup biarkan anaknya dirogol ayah?

Nurhijriah :article from Syed Azmi below, is so heartbreaking. Semoga Allah melindungi keluarga kita, kawan2 kita dan tetangga kita. Semoga kita dijauhi oleh masalah2 yg sgt durjana ni 😭😭😭


Berikut merupakan kompilasi alasan-alasan yang pernah dikemukakan kepada saya sepanjang saya membantu mengendalikan kes jenayah seksual kanak-kanak.
Pasti ada banyak lagi tapi ini cuma apa yang saya jumpa dalam kes-kes lama saya.

1. Ibu penat/dalam pantang.
2. "Bila saya tanya anak saya, bunyi macam dia tak menolak, jadi saya cuma beri nadihat pada suami."
3. "Tapi tak mengandung kan? Saya dah suruh pancut luar" (This case got convicted)
4. "Anak saya tipu, sebab dulu dia selalu curi duit kata nak lari. Mungkin dia saja tipu"
5. Ibu tak sangka. Ayah/Suami berpewatakan baik, disegani, di hormati di kampung.
6. "Baru berlaku sekali, takkan terus nak report?"
7. "Hari tu, anak saya nakal. Ayah dia hukum dia. Jadi dia buat-buat cerita sebab dihukum ayah. Dia penipu!"
8. "Pernah tanya cikgu dia tak? Cikgu pun kata dia nakal dan miang"
9. Takut kehilangan bantuan zakat dan JKM sebab penama ialah nama suami.
10. Si isteri tak percaya sebab suami sudah tua dan tak mampu rogol.
11. "Dulu anak memang sudah rosak, tak dengar kata jadi... ingat tak jadi masalah. Saya tak faham kenapa anak report?"
12. Perkahwinan ayah dan ibu tidak direstui keluarga, jadi takde tempat nak mengadu. Terperangkap.
13. "Anak-anak saya semua lelaki. Ingat tak mungkin terjadi"
14. Keluarga belah suami kuat dan berpengaruh. Takde siapa yang akan percaya.
15. Kami cuba selesaikan cara keluarga.
16. Suami sudah pergi berubat tak buat lagi, tak faham kenapa anak nak report.
17. "Kami tidur satu bilik. Anak salah faham. Ayah nak kat saya (ibu) tapi tersalah sentuh"
18. Suami kaki pukul. Kami takut.
19. Kami kahwin tak berdaftar. Takut hak penjagaan tak dapat.
20. Di ugut suami/ayah.
21. Kes lama, ingat tak perlu report.

But my most hurtful reason:
"Tiada seorang ibu pun yang nak anaknya kena ratah dengan suami Tuan Syed. Tapi saya cuma surirumah dan anak ramai. Dia punca rezeki. Jadi baik seorang je jadi mangsa dari suami masuk lokap dan semua merana. Tolonglah fikir pasal kami Tuan Syed?!?!"

This is one reason why the scope of protection under my car must be holistic.

To Pusat Zakat setiap negeri saya pohon.
Kalau penama merupakan ayah atau suami dan di dapati bersalah melakukan gangguan seksual kanak-kanak dalam keluarga, bantulah percepatkan pertukaran nama kepada ibu DAN IMBUHAN TAMBAHAN UNTUK MEMBANTU MANGSA. PLEASE CONSIDER.

Semoga perkongsian saya ini bermanfaat.

Pic: Google.

Salam
Syed Azmi Alhabshi.
Small Lamb

XOXO Lots of loves -H3H-

0 comments: