Declutter

Rasanya aku perlukan declutter ni. Tapi... Aku masih teragak2. Belum bulat hati πŸ˜”

Semoga aku kuat untuk declutter hidup aku. πŸ˜–

What is declutter.... Baca bawah πŸ‘‡πŸΌni ya... Aku kopipes dr kawan. Tapi tak jumpak link asai... Sebab dia pun kopipes, bukan share from original link.

But, this πŸ‘‡πŸΌis good.... Really good.


#DECLUTTER

Bila orang tanya saya. Tuan Afnan, macamana ya saya nak Bahagia? Susah sangatlah nak ubah dalaman ni.

Gini kak. Let me explains. Every single thing around you is a direct reflections of who you are. Kalau inner kita at peace, everything around you will be peaceful. Your family, your health, your career, your relationships, your finances, your romance and your spiritual. Everything will be at peace when you are peaceful inside.

Tapi kalau kita serabut di dalam. Everything around us akan turut jadi serabut. Kerana semua perkara sekeliling kita ialah a direct reflections of who we are inside. Semua perkara ialah pantulan diri kita.

So, nak ubah situasi hidup bukan dengan ubah orang lain sekeliling, tapi ubah diri kita dulu. Be the change you want to see in this world. Then the change will become a reality. Kalau kita nak dunia ni penuh keamanan dan kasih sayang . Kita jadi aman dan penuh kasih sayang dulu.

Kalau nak dunia ni penuh ketenangan dan Kekayaan, kita jadi tenang dan kaya dulu. Simple. Then everything around us would be in place. The key is in yourself.

Tapi ada orang susah nak ubah dari dalam diri dia. Dia macam tak jumpa terus diri dia. Lost. Dah terlampau lama tinggal diri dia. Tak pernah connects dengan heart and soul dia. Memang tak boleh buat from inside out.

So here’s my suggestions.

DECLUTTER.

Since luaran kita pantulan apa yang di dalam kita, dan dalaman kita pantulan apa yang di dalam kita. Why not kita betulkan luaran dulu, then baru dalaman akan turut terkesan.

Declutter ni macamni. Anda ambil satu hari, anda kemas semua barang anda dalam hidup anda. Dari rumah sampai ke kereta, sampai ke pejabat anda. Everything. Anda kemas semua perkara.

Pakai formula ni. 90:90. Apa saja yang anda tak pernah pakai 90 hari lepas, dan takkan pakai 90 hari akan datang, anda buang atau bagi pada orang lain saja.

What ever possessions that doesn’t spark happiness and joy to you, just bagi pada orang. Less stuff, less worries. Simpan hanya perkara yang really matters to you.

The rest sedekahkan. MasyaAllah anda akan dapati hidup anda sangat lapang. Banyak space baru, banyak ketenangan dan banyak kegembiraan boleh masuk.

Kadang hidup kita ni serabut bukan sebab apa. Kita simpan banyak sangat sampah. Itu semua makan ruang dalam mind and heart kita. Jadi serabut sebab terlampau banyak stuff. Cuba clearkan. Buang semua sawang-sawang, semua kotak-kotak, semua barang-barang yang tak perlu di rumah, di pejabat dan dalam kereta.

Declutter juga pada social media dan circle of friends anda. Apa saja page yang tak pernah bagi manfaat pada anda 90 hari lepas dan takkan bagi manfaat pada anda 90 akan datang, semua anda unfollow. Friends yang negative semua anda unfollow saja.

Itu semua makan ruang dalam mind and heart anda. Itu semua requires time, attention and energy kita. Rugi kita alirkan sumber bernilai ni pada tempat yang tak beri manfaat.

Circle of friends juga begitu. Hanya spend masa pada mereka yang buat anda happy, joyful and excited. Keep your circle small yet Quality. Less people, less drama.

MasyaAllah lepas saya buang semua page-page gosip, portal-portal yang sajikan content yang low value dan penuhkan newsfeeds saya dengan hanya content yang high value dan high impact. Subhanallah, otak saya banyak space untuk idea baru, heart saya banyak space untuk rasa lebih lapang dan tenang.

So, mula DECLUTTER mulai harini.
Esok cuti, ajak husband, ajak anak-anak, kawan-kawan and team semua declutter. Organise your space, organise your life.

Anda akan dapati this simple act bagi impact yang sangat besar pada life and business anda. Jangan hanya kemas dan susun barang-barang anda. Nanti dia jadi serabut balik. Anda buang dan bagi orang saja semua yang tak perlu. Only keep those yang spark happiness & joy to you.

Belajar sesuatu?
#Share

-Afnan Rosli-
Be Happy πŸ’–

XOXO Lots of loves -H3H-

0 comments: