Travelog : Cuti2 Malaysia Part 4 (Kuala Gandah Elephant Sanctuary) - 26 Feb 2012

26 Feb 2012 - Ahad



Hari ni kami punya plan nak tgk dan naik gajah kat Kuala Gandah. Before this, aku x pernah pun dengar pasai Kuala Gandah Elephant Sanctuary. Out of nowhere, adik aku Saiful bising nak pi Kuala Gandah before our travel to KL. Dia tanya kalo2 aku x setuju. Aku? Mcm biasa...aku x kisah...lagipun its good for kids experience and learning.

Bila aku da agree, Saiful kol kakak dan kakak kol Kuala Gandah Elephant Sanctuary untuk booking. Booking apa ya?

Ok, mcm ni. Kat Kuala Gandah Elephant Sanctuary ni, visitors boleh naik gajah dan mandi dgn gajah tp hanya utk 100 ke 200 visitors per day saja. So, kalo nk tala pi ja...mmg slalunya gelap masa depan la. Kena la kol dan booking dulu. Sapa2 nk booking, aku paste kan info dia kat bawah ni...mudah untuk rujukan aku jugak nanti2...kalo2 nk pi lagi.

National Elephant Conservation Centre, 
DEPARTMENT OF WILDLIFE & NATIONAL PARKS, KUALA GANDAH,
28500 Lanchang, Paang Darul Makmur, Malaysia.
Tel: 09 2790391; 019 932 1576

Kat bwh ni roadmap how to Kuala Gandah ya...banyak artikel pasai Kuala Gandah ni kalo carik kat gugel... cuma aku yg xtau...hehehehe




Kami gerak dr umah kakak koi 11pg, kata baie...perjalanan sepatutnya 2 jam. So bajet sampai koi 1 la. Sticker untuk naik gajah kena collect sebelum 1.30ptg....kalo dak dia let go kat org lain sbb takut org x mai.

Tp kami terlupa yg kami nak kena pick up PakCik kat umah dia. Rumah PakCik dr umah kakak adalah dlm 10-15 minit.

Perjalanan kami, Alhamdulillah sgt smooth....cuma koi 1.30 kami masuk dlm perjalanan lagi. So kelam kabut la jugak. Sib baik aku amik weekly broadband masa ni, so bole la gugel no fon Kuala Gandah Elephant Sanctuary. Nasib kami sgt baik sbb dapat extend booking untuk sticker. Kalo dak, sure kesian kat anak2 x le naik gajah.

Tapi, sticker ni dia x bg untuk suma org. Dia akan bg untuk half of group saja. x le nk mohong pasai dia mintak the whole team and IC untuk whole group unless hangpa bijak sgt untuk create names and IC... hehehe. So out of 14 people, we only got 7 sticker utk ride dan mandi dgn gajah...lalalalala
Aniq dlm keta atas maktok
Sampai2 ja, bukak hidang dulu. Lapaq2222...sebab masing2 x breakfast...hehehe.
Mak dgn kakak masak ayam masak kicap dan sardin...tp mmg licin liau sbb suma org kelaparan....tu la sapa suruh siap lambat...sapa suruh ralit...sudahnya suma xdak breakfast.

Hubby siap bertambah lagi nasiknya (hubby jarang tambah nasik...tp travel kali ni byk lak dia makan....hehehe)

Dua org budak yg x reti dok dia, anak aku dan Ami...Ami dia copycat perangai anak...tunggu la Aniq besaq nanti...tambah lg sorang anak murid anak aku....hehehehe
anak aku yg sentiasa ceria


sedap Aniq makan kek?

Masa ni masing2 dok tunggu aku dan mak siap bukak bungkuih makan.





Semua orang akan diberi sticker. Sticker merah mcm anak aku pakai ni untuk org boleh naik gajah dan sticker merah lak untuk org yg bole masuk sj tp x le naik gajah.

Lupa lak nk bgtau, entrance fee x fix...ikut kita nk bg sumbangan banyak mana. Dan aku x tau kakak bg byk mana masa dia pi amik stciker...lupa lak nk tanya....hehehehe


Saiful (PakLang) dgn Aniq...(Saiful Jr)

jom kita masuk....perut pun dah kenyang


hubby masa ni patah balik pi amik beg anak dalam keta...incase nk kena tukaq pampers....hahahah



Anak bila ada pakCik dia behave sikit (sikit ja), sbb masa kat Cameron dulu pakcik pernah ugut nak buang dia dlm tong sampah bila dia buat perangai...so ada la sikit takut pada pakcik tu. padahai pakcik tu la yg paling sempoi dengan anak2...hehehehe.


ibu, anak dan PakCik


Beratoq...tunggu giliran nak naik gajah.


depa dua pi bercinta naik gajah...ANiq kena tinggai....hahahaha

 Ramai kan org? Tapi sat ja beratoqnya...



Kakak Wani naik dgn PakCik.


Sib baik Aniq x naik....kalo dak susah jugak nk dukung dia...bole ke kepit dia kat tgh?


Pusingan dia x le besaq mana...




Waktu naik ni...br la terasa gayatnya. Sblm naik, lupa aku ni gayat...hahaha



Muka excited campoq ketaq...errrr....
Sblm naik dlm ati kata...ala...dekat ja pusing nya...kecik ja round ni.
Bila dah naik....cepat la pusing bagi abes...aku takut jatuh...uwaaaa....

Tgk...besaq kan gajah tu...maknanya gajah tu jugak sgt tinggi...huhuhuhu

Lepas naik gajah...kami pi beramah mesra dgn gajah kecik lak. Baru aku tau yg gajah ni bulu dia sgt kasar...mcm bulu penyapu yg pendek2.



Mak takut...heheheh...ayah steady ja...








Kami x sempat tgk pertunjukan gajah, sbb masa pertunjukan tu kami sibuk isi perut yg lapaq....hahahaha. Dan kami jugak x mandi dgn gajah sbb tgk ayaq sungai keroh sgt. Boleh lagu tu?

Tapi, experience ni mmg sgt mahai bg aku. Mana nk pi cr peluang naik gajah macam ni?

Kalo ikut aku, aku nk pi tgk Rusa kat lanchang pulak. X jauh sgt pun...adalah dlm 3km dr Kuala Gandah Elephant Sanctuary ni. Tp sbb majoriti nak naik bukit tinggi....maybe next time...insya-Allah....

For my reference on Lanchang Deer Park is here....

p/s : bersambung lg...

XOXO



0 comments: