Aku tak tahu...

Hari ni, dr opis aku balik umah dulu sblm amik anak. Anak x dak umah makndak tp ada umah SIL, Kak Ja. Adik Ida dgn mak amik pi umah Kak Ja...sbb anak nk ikut balik bila Adik Ida dgn mak pi umah makndak.

Mak dgn adik Ida balik as soon as aku sampai sbb nk ziarah jiran lama meninggal dunia. Tinggallah aku, Kak Ja dan anak2.

Masa di meja makan kami dok sembang pasai kenduri yg diorg attend last weekend di Klang, which kami x pi sbb clash dgn order dan khemah. Mula la melalut sampai ke poligami segala bagai sambil dok makan durian bukit gantang.

Aku x menentang hukum poligami, aku cuma menentang lelaki yg menyalahgunakan hukum poligami untuk kepuasan nafsu sendiri. Tak ramai lelaki yg mampu berlaku adil bila masuk bab poligami. Ntah lah...dengan harapan kami berdua x terjebak masuk ke alam yg paling menakutkan semua wanita tu. Mmg ada wanita yg aku kenali bahagia hidup berpoligami...tp berapa ramai yg bernasib baik mcm tu???



Poligami satu yg berat...bukan untuk dibincang membabi buta, silap gaya...silap tafsiran...bahaya.

Trend sekarang jugak melalui pembacaan, banyak jugak puncanya drp wanita sendiri. Pasai apa? Byk kes yg aku dengar, baca dan lihat...wanita yg menggoda bersungguh2 hingga si suami tersungkur di kaki wanita lain. Bukan nanti poket suami penuh, sbbnya mereka bekerja dan mampu menyara diri sendiri....yang penting lelaki itu baik. Adooiiiii..mcm ni pun boleh???? Hm....



Aku pernah mendengar ikatan suami isteri hanyalah dgn satu akad yg boleh terlerai dgn aku lafaz. Betapa rapuhnya andai tidak disulami dgn iman dan taqwa. Apatah lagi andai cinta yg hadir hanyalah cinta nafsu, bila kecantikan mula pudar...cinta juga mula pudar. Semudah itu? Moga dijauhkan.

Kasihanilah anak2...fikirkanlah...

Semoga kasih kita, cinta kita kekal di dunia...membawa ke syurga nan abadi...insya-Allah.





XOXO



0 comments: