Travelog : Kuantan - Bukit Fraser (April 14, 2013)

Hari Ahad, Baie dan Pakcik keluaq pi beli breakfast jalan kaki ja. Kami breakfast nasik lemak dan roti canai. Taste, alhamdulillah...OK. Kena dengan selera.

Pagi tu ujan. So masing2 macam liat la sikit. Sambil lepak2, diskas sat nk bertolak koi brapa.

Kakak 4 beranak akan teruih balik KL sbb esoknya dah keja dan anak2 pun sekolah. Kami pulak akan teruskan perjalanan kami ke Bukit Fraser. Baie kata, bole ja kalo nk ikut naik tp x bermalam. Cuma dia takut anak2 akan meragam tamau balik dan sudahnya esoknya kantoi.

So, drp sakit2 kepala kami kata...its ok Baie. Kami paham. Bukit Fraser mmg last minit punya plan. Tp x la sampai gila punya last minit...hehehe

Kami keluar dan check out dr Baiti Homestay ard 10.45a.m dan sempat having lunch together kat RnR. Tapi ya ampun, aku sangat2 lupa RnR mana yg kami singgah lunch. Cuaca pun redup2 ja.

Memandangkan percutian kali ni kami belum sempat snap any family pic, this is the final chance untuk kami. Tp ok la jugak backgroundnya kan? Nampak sgt dak mcm RnR kalo aku x bgtau? Hehehe



Kami berpisah dgn kakak dia situ, kami teruskan perjalanan ke Bukit Fraser. Perjalanan kami Alhamdulillah agak lancar. Kami sempat jugak berenti KFC Bentong, kononnya nk bawak bekal naik atas. Tp, memandangkan nk kena tunggu ayam masak sampai 20minit, kansel la.




Aku x pening naik Cameron Highland dan Gunung Jerai. Tp naik Bukit Fraser, aku penin. PakCik pun pening. So kami bantai lena....hahahaha.

Kami sampai ke Bukit Fraser ard 5.30p.m. Sampai ja terus ke Masjid Sultan Mahmud. Solat dulu. Hehehe.


Selesai solat, perut pun dah bunyik2 mintak diisi. Sejuk2 ni lagi la lapaq...hahaha. Ini first time aku jejak ke Bukit Fraser tp 3rd time untuk adik aku PakLang. So, dia bawak kami makan kat food court or known as Food Garden.

dr gugel

Kami makan kat Restoran Mimie. Rasanya OK, cuma reganya...mmg standard rega ataih bukit arr...Nasik goreng ayam pun 7.90 tu...hehehe. Sib baik sedap. Sambil tunggu makanan, kami sempat shooping Fridge magnet dan tshirt sbb kedai gift mmg sebelah kedai makan tu ja. So x la melangut sangat kan?

Perut dah kenyang, siap tapau lagi takut malamnya lapaq dan hari mula gelap kami teruskan perjalanan kami ke tempat penginapan. TM ada resort di bukit Fraser named as Sri Peninjau. Memandangkan PakLang la ni keja TM, apa lgi...gunakan la kemudahan yg ada. Murah gila...tambah2 weekdays....hahahaha...

Perjalanan ke Sri Peninjau dengan gelap malam mmg agak susah la. Jalan pun agak kecik, nasib 1 way. Kami sampai dah maghrib dan penjaganya tadak, solat maghrib. Nasib baik dia dok situ ja. Kalo dak tatau la.

dr gugel

dr gugel lagi

Suasana mmg sangat2 sunyi. Rasa mcm dok umah hantu pun ada sbb mmg tadak sapa. Kami ja. Kami amik 2 apartment 2 bilik. 1 hujung sini 1 lg ujung sana. Aduhai...dah la sunyi...jauh la pulak. Tp banyaknya depa kumpul kat aprtment kami sbb kami mcm biasa la, stay dgn mak ayah.

Ralat di hati, penjaga Sri Peninjau agak sambil lewa buat keja. Apartment yg kami dapat ada masalah water heater untuk bilik ayaq bilik aku dan bilik ayaq bilik mak ayah tadak lampu. Dan jugak beberapa kali trip.

Bila kami panggey dia mai dan komplen mmg dia mai. Tp dia ckp, semlm org duduk x komplen pun. Aduhai. Bilik mak ayah stay sampai basah karpet, maybe org sblm ni mandi x tutup pintu sbb gelap.

Org sblm ni x komplen mungkin sbb malas nk drag ataupun benda tu rosak while they been there. I dont know. Just speculation. Bila adik aku berkali2 pi balik pi balik, finally dia panggey maintenance. Sib baik maintenance tu terer. Problem solve.

Aku then realise, apartment tu tadak kettle. Kami ni dah berkali2 dok TM Resort so tahu la, mesti ada kettle dan mug minimumly. Ni apa pun tadak. Bila aku pi tanya, dia bole ja cakap, kettle rosak. Pinjam je la kettle apartment 1 lagi. Ayooo bhai... hang  jaga situ, bilik2 lain tadak org sewa...awat hang x bole amik kettle bilik lain mai bg kat kami ka?

Sbb tu aku kata dia sambil lewa. Pls, take full resposnsibility doing your job. Keja kan satu ibadah.

Malam di Fraser Hill x sesejuk yg aku bayangkan dan x le lawan CH. Anak aku tidoq siap buang baju tu. Dia cakap panas sgt. I think, its time to start install fan. Especially during day.

Tapi sunyi malam di Fraser Hill mmg mencengkam punya sunyi. I dont know, but really dont like it. Terlalu sunyi sampai aku x bole lena. Aku terjaga every hour, ghupanya PakCik pun sama....hahaha.

Tapi, at least sampai la jugakkan ke Fraser Hill...hehehe...

XOXO

0 comments: