I am proud, my love...

Semalam waktu aku pick up anak, anak tgh lena. Anis dan makndak tunjukkan aku exam paper anak. Terkujat aku. X sangka anak ada exam sbb dia x bgtau aku pun. Aduhai....

And know what? Surprisingly....anak punya result outstanding. Bg aku...kalo dia bole reach 50% pun aku dah proud enuff for this first test since dia x mmg x pernah attend any official class before tadika ni.

You want to know his result?

BM = 76% (alamak, anak...kat umah kita ckp jepun ka ~ to many watching super hero series kot)
BI = 90%
Jawi = 92%
Arab = 94%
Matematik = 100%

WOW....


Mungkin aku agak OVER...tp ada aku kisah? Anak aku tu. Walopun just a beginning...x salah utk aku bangga kan? hehehe.

Over the weekend, kami 2 beranak have a casual chat.

Anak : Ibu nak tau dak apa cita-cita abang?
Aku : (Terus kalih tgk anak). Cita2? (I asked him)
Macam weird bila anak tiba-tiba ajak aku sembang pasai cita2. To be very honest, aku x pernah sentuh abt this dgn anak. Not yet.
Anak : Cikgu cakap, semua orang kena ada cita-cita.
Aku : OK. Apa cita-cita abang?
Anak : Abang nak jadik doktor haiwan.
Terbeliak jugak bijik mata aku. Doktor Haiwan? Another unexpected from him...a specific area chosen.
Anak : Awat ibu? Abang x bole jadik doktor haiwan ka?
Aku : x la. Cuma ibu hairan pasai apa abang nk jadik doktor haiwan.
Anak : Sebab abang rasa, doktor orang dah banyak....doktor haiwan x banyak.
OoooOOOOoooo
Anak : Bila abang jadi doktor haiwan, abang bole rawat kucing wawan bila sakit.
I just smile to him and say.
Aku : Ibu x kisah abang nak jadi apa asalkan abang jadi orang baik. Kalau abang nak jadi doktor haiwan, abang kena rajin belajar. X bole asik nk main saja. Ibu selalu sayang abang dan sentiasa sayang abang. 
Anak : Ok, ibu. Anak ceria sbb aku x halang dia jd doktor haiwan kot.

To be very honest, aku x kisah apa cita2 anak aku. Asalkan dia cita2 dia mulia dan dia berusaha ke arah tu. Dalam tempoh membesar, cita2 dia mungkin akan berubah. Aku akan sentiasa support dia, sbb dia anak aku. Aku nak dia membesar sbg seorang muslim yang baik sebab seorang muslim yg baik dan teguh foundationnya akan menjadi manusia yg berjaya. Insya-Allah.



XOXO

0 comments: