Travelog : KK2011 Day 2 Part 1 (20 Julai 2011)

Asyik tertangguh ja n3 utk travelog aku. Bkn apa, nk tulis travelog ni len sket. Kena amik masa sket. Kalo n3 biasa...aci redah ja....hehehe...

Walopun asik bertangguh, aku tetap tekad nk abeskan beberapa n3 lagi utk travelog aku. Bkn nk menunjuk ataupun apa...aku cuma nak...nanti...satu hari nanti bila umoq makin meningkat dan anak makin besaq... aku bole baca balik pengalaman aku. Aku bole tunjuk kat anak...tgk anak...kita dah sampai situ dulu. Human memory xkan simpan sumanya selama-lamanya. Aku bukan ada fotografik memori...bole simpan suma dalam otak. Kalo aku ada lagu...confirm la aku dah kemana-mana hala dah...mungkin x tunggu di CMY dah, muahahaha.

Kat sabah subuhnya kan super awai nk compare dgn kedah a.k.a semenanjung. Koi 5 pagi dah kalut2 mangkit nk solat subuh...bkn apa nk kena amik turn nk masuk bilik ayaq. Janji dgn Pak Dollah koi 7.30pg kat bwh, nk check-out siap2.

Second day, kami nk pi pulau. Ronda pulau la pulak.

Memang bercinta la nk gerak awang kecik kat bawah ni. Sampai dah bukak suma baju dia dan bawak dia pi depan pun x jaga2 lagi. Rasa nk bwk pi bilik ayaq dan siram ja kot....ngehngehngeh...tp x la buat lagu tu. Mau 1 blok apartment dgq sora dia nanti.
tu la...org soh lena dia nk main...sudahnya susah nk mangkit pagi....
Kami turun drp apartment koi 7.45pg, tp Pak Dollah sampai koi 8pg. Jem katanya...apa lagi...lepak je la kat bwh tu. Kunci apartment tinggai dlm bilik, sbb itu yg PakDollah pesan. Xyah riso apa brg nk ilang sbb suma brg kami dah angkut. Check-out siap2 so nnt x yah kelam kabut nk balik bilik koi 11.30 dan check-out.

Dari apartment terus pi cari sarapan dulu. Tp aku x igt nama kedai tu apa, yg pasti sebeleah kedai mamak. Makan masakan jawa. Bakso, soto dan segala bagai. AKu beli selipar bodoh nk pakai pi Pulau...sbb xkan nk pakai kasut kot pi Pulau...jenuh berpasiaq kasut aku sat lg. Selipar bodoh ja pun rm15, tp sbb aku sendiri yg lupa nk bwk selipar...redha je la...aku lenjan sampai puas la...rm15 punya pasai...siap bwk balik mai umah lagi...muahahahha....

Pak Dollah makan rojak. Rojak dia mee...mcm kat pic bwh tu...muahahaha....pelik2222

Majoritinya makan bakso dan soto cuma adriana makan roti canai dan anak makan nasi sup. Hadap je la.. itu rezeki kami pagi tu.
Dari kedai makan, kami jalan kaki ke jeti. Pak Dollah saja parking kat kedai makan tu sbb dia kata kwsn tu org ramai, so senang la ati sket kami nk tinggai reta meredak kami dlm keta. Cuma bwk pakaian yg nk pakai kat Pulau dan makanan....yg hubby bwk dlm kotak tu suma makanan. Penuh 1 kotak, sampai x le tutup.
Macam2 ada, segala roti, megi, sambai ikan bilis, mister potato, kopok, nutella dan mcm2 la....kesimpulannya mcm ada...hehehe

Jalan kaki pi jeti dalam 5 minit ja...x jauh pun cuma seberang jalan sket ja.
Sementara tunggu bot tu, dan la explore Pasar Filipina sket. Ushar dan ricky ja dulu...x beli lagi...ye la xkan la nk beli lepas hangkut pi Pulau. Tu namanya x dak reja cari reja....apa da....

Adriana bwk pelampong sendiri, dlm betuk life jacket. Anak lak mengamuk nak nak. Mana la aku nk cekau pelampung lagu tu kat situ? Puas lak nk kena pujuk cm kat atas tu. Sib baik PakDOllah ada bwk safety jacket dia. Bole la dr xdak.

Kalo dak jenuh drama ayaq mata lagi la kat situ.

Kalo x silap, ada la 35 minit kami cangak kat situ sbb bot lambat. PakDollah dah x senang duduk dah sbb kam kena tunggu lama.
Pak Dollah tunggu kat tepi jeti....
Ni kira second experience aku naik bot (bukan feri ya), first time dulu naik pi Pulau Jerejak waktu GSC buat dinner kat Jerejak dulu. Waktu tu, anak pun xdak lagi. Lama x lama...anak la pun dah 3 tahun lebey.

Suma seems excited naik bot....hehehehe....

Ayra sampai x le bukak mata sbb angin kuat landa muka dia atas bot...sudahnya dia lena.
Perjalanan ke Pulau Manukan x lama....dlm 15 minit ja kalo x silap. Dan la tgk banglo2 mewah kat tepian pantai tambak ke Pulau. Belah belakang tempat parking keta, belah depan parking bot pulak. Ada jugak banglo yg katanya milik Jackie Chan. Tp aku dah lupa brapa juta rega yg dikhabarkan pada aku.

Aku sangat2 impress dgn ayaq laut kat Pulau Manukan...awat la ayaq laut Pantai Merdeka x cantik lagu tu? Siap nampak ikan berenang sampai ke tepi pantai tu...x tahan btoi aku.

Jumpak ja port baik kat Pulau Manukan tu, anak kira nk terpa laut ja. terkejut la aku sbb sblm ni waktu pi PD last year dia takut laut....aku terlupa yg anak aku makin besaq.

Tangan peace kat aku....mata tgk abah...adesss...
Kami spend pi Pulau Manukan x lama, sbb nk pi Pulau Sapi lagi. Hubby dgn Aizad dan la jugak snorkeling tgk ikan, aku dgn Aida mmg xdak harapan la. Anak nk kepit ja...Aida lagi la....dgn baby Ayra lagi...lagi x dak harapan....muahahha.

Waktu dok bagi ikan makan tu, baru perasan kakak Nat ada atas titi ke jeti. Rupa2nya tempat kami parking barang, sblh tempat family Nat ja pon....hehehe...sudahnya di Pulau Manukan kami jumpak.

Aida dgn baby Ayra, si mak labu Nat, Adriana dlm ayaq dpn aku tu, ada ka patut depa panggey aku ibu dugong dgn anak sbb anak aku dok gayut kat belakang aku...hampehnya kengkawan.... =P
Nat bole la main ayaq waktu tu sbb Yaya baguih punya dok lena ataih pelampong bot doraemon dia. Kalo dak, jangan harapla bole dok lepak lagu tu.

Dari Pulau Manukan, kami ke Pulau Sapi. Kalo Pulau Manukan heaven dgn ikan2, Pulau Sapi la heaven dgn batu karang. Kami x ke Pulau Mamutik, sbb kata PakDollah Pulau Mamutik dgn Pulau Manukan lebey kurang ja.

Pulau Manukan ke Pulau Sapi sat ja...dlm 5 minit ja kalo x silap dgn bot. Dgn baju yg basah2 tu naik bot pi Pulau Sapi lak.

Pulau Sapi mmg ramai sgt org. Mat Salleh dan Cina la yg banyak. Udang kering jemuq tepi laut mmg x terkira ramainya.

anak kira nk terjun laut ja
isi perut dulu....lapaq dah ni...
kalo x main ayaq laut dia main pasiaq...aduiii
Dekat Pulau Sapi dlm 45 minit ja, sbb nk ronda penempatan laut Pulau Gaya lak. Bagi aku, kalo betoi2 nk menikmati keindahan pulau2 ni, sekurang2nya,sehari utk 2 pulau ni saja....baru puas nk menyelam. Apapun, ttp antara kenangan terindah dapat menikmati keindahan alam ciptaan Allah s.w.t. x tau la bila pulak berpeluang mcm ni lagi.

Penempatan atas laut Pulau Gaya nk macam kampung bagan Tanjung ARu yg kami pi semalamnya. Cuma, yg  ni dia lagi mencabar minda...heheheh. Ada 2 kelompok, 1 Filipina 1 Malaysia. Yg belah Filipina dan campuran Filipina Malaysia, xdak bekalan ayaq dan letrik. Rumahnya lak aku rasa sama besaq dgn bilik tidoq umah aku ja. Tp Masya-Allah...1 rumah penghuninya 7-8 org. Betapa nikmatnya aku terasa hidup aku la ni kalo nk dibandingkan dgn depa.

masjid ka surau, aku x pasti...masjid kot.
Bukan setakat rumah atas ayaq, tp sekolah jugak atas ayaq...SMK and SK...dua2 atas ayaq. Kalo bebudak sini, tunggu bas kat hentias bas...tp bebudak sana tunggu bot kat jeti. Lagi 1 terasa nikmatnya hidup di Kedah.

jeti tunggu bot...BOT SEKOLAH la kot no....
Puas keliling Pulau Gaya, kami kembali ke KK dan teruskan hari kami....dengan rancangan untuk ke Kundasang...meneruskan rancangan utk hari 2.

To be continue....insya-Allah

Renungan, berjalan melihat tempat orang bukan sekadar membuka mata kita utk meneruskan perjalanan hidup kita yg kdg2 kita rasakan sudah cukup mencabar...tetapi juga untuk muhasabah diri kita. Apa kurangnya nikmat hidup yg telah Allah kurniakan? Kita sering nafikan kurniaan kepada kita kerana kita jarang redha dan sering merungut and membandingkan diri kita dgn org2 yg lebih baik dlm kebendaan pada pandangan mata kita. Tapi kita lupa nk bandingkan kemewahan hidup kita dgn org2 yg hidup dlm kedaifan.

Sabah antara negeri yg miskin di Malaysia walaupun sering menjadi tumpuan pelancong luar yg dahagakan keindahan alam semulajadi...renung2kan lah...

Semoga kita melihat kebenaran dan terus berjuang untuk meneruskan hidup dgn sebaiknya. Insya-Allah.