Early education

La ni aku dan hubby sibuk dok mencari tadika untuk anak. Tahun depan, insya-Allah nk mula hantar dia ke tadika. Ikutkan aku, aku nk mula dr thn ni lagi...at 4 years old. Tp hubby and families disagree. Bg dia enjoy his moment dulu.

Hm....

Bagi aku, this little boy sgt2 la bijak dan aktif. Sayang jika kebijakan dia x diasah sejak dr kecil. As we know, budak2 kan mmg fast learner...so aku kalo bole x mau la dia hip hip hurray ja. Main mmg la aku bg main...tp bagus jugak kalo dia bole mula belajar.

Aku suka tgk Aqiel baca doa makan, siap dgn makna dan penuh perasaan. Anak boleh baca doa makan...tp jenuh kena rembang telinga dengar dia baca. Yg kuat...Allahhumma....pas tu slow yg amat....last skali dgr 'azabannar ja. Adoiii...

Susah rupanya nk cr tadika yg sesuai dgn anak ni. Tadika sekali nursery mmg banyak, tp sebolahnya, aku x mau dia habiskan the whole day at school. Aku nk dia pi skolah haf day dan another half balik dok umah makndak. Aku x mau bg dia tension sbb four years dia dok umah majndak...aku x mau pull dia terus macam tu ja.

At least, him some times dan tarik dia slow2. Kesian kat dia, they're so close. Dia enjoy dgn anak2 makndak... sbb ramai kan? Kat umah...dia dok sorang2 ja...sian dia asik main sorang ja. Lompat sana lompat sini...gaduh dgn angin...kalo dak pun...dia boxing ibu.

Aku nk bwk dia tadika kat Kulim, xkan tiap2 hari lunch hour aku nk pi htr dia balik umah makndak? Kalo nk tadika kat SP...musim khemah byk...sapa nk amik dia? Kalo tadika kat padang serai...cemana nk dia balik pi umah makndak? All this need to consider before final judgement made. Ni belum masuk lagi kriteria skool tu...apa yg dia provide...how the environment...how the teacher...how the feedback from peoples. Cerewet ke aku?

Yuran nk masuk tadika pun boleh tahan mahai gak. Average yg aku tanya...untuk registration plus first month is RM650.... ada yg cecah RM850 pun. Pergh...


Tu baru tadika. Untuk sekolah rendah, we plan to register him to SK Ibrahim di SP...sekali dgn his cousin Nazuan. So, after school FIL will pick up both dan balik umah MIL dia sg layar ja. Petang, mengaji Quran kat surau kat umah MIL ja. Simple and easy. If FIL is not around, insya-Allah wawan bole tolong amikkan cucu sorang tu. Itu pun kalo ada rezeki dia untuk ke SK Ibrahim. Aku dah call SK Ibrahim about his registration. Registration for year 1 (2015) will open March 2013. Aku dah set reminder dah. Dengan harapan x terlupa atau terlambat untuk registration sbb SK Ibrahim antara sekolah pilihan mak bapak kat SP.


La ni dah almost end of september... aku hanya ada few months saja lagi nk make final decision for his kindergarten. So...anyone have idea?


p/s : Also consider to send him to PASTI...cuma masalah transport ja sekarang ni...


XOXO



0 comments: