Keluarga Besar Hj Mohd Rejab

Keluarga Besar Puan Zaiton

Jan 2013 - Cameron Highland

Monday, March 03, 2014

Kuching, Sarawak Day 1 (Jan 20, 2014)

Alhamdulillah...kami berdua berpeluang meluangkan masa untuk meraikan ulangtahun ke9 perkahwinan kami. Our 9 years marriage blessed with our little cute Muhammad Rayyan Hiwayat.

Since first anniversary, kami dah plan untuk jadikan percutian keluarga sebagai salah satu cara untuk kami meluangkan masa bersama-sama selepas setahun penat bekerja.

Tahun ni, kami pilih Kuching Sarawak sebagai destinasi seterusnya. Tiket aku dah booking hampir setahun awal dr tarikh nk fly. Hihihi.

Dek sebab kesibukan kerja, aku x sempat nk merancang itinerary kami di sana lebih awai. Tapi, Alhamdulillah...semuanya berjalan lancar.

Flight  kami dijadualkan pukul 7pg on Jan 20 (Isnin). So, seawai koi 5pg kami dah gerak ke airport Bayan Lepas. Aku dah buat web check in untuk kami. Cuma tinggai nak drop luggage ja. Lepas check in barang, kami terus ke balai berlepas dan solat subuh kat surau balai berlepas ja.

Urusan kami dipermudahkan dgn surau terletak betoi2 kat gate kami nk naik flight.

Flight kami ke Kuching berlepas 10minit sebelum masa dijadualkan, dan kami sampai setengah jam awai dr scheduled. Erk...hihihi

Dugaannya fly pagi2 ni, aku x amik makan dalam flight sbb pk...pagi sgt...lalu ke nk breakfast? Rupanya...lapaq gila bau makanan...hihi...sib baik ada bawak bekai untuk anak. Kalo dak mesti kesian kat dia.

Kami sampai di airport Kuching dan siap amik luggage, terus ke ruang menunggu. Kawan kepada menantu maksu (jiran di loji dulu), yg mai pick up.

Masa dok tunggu tu, aku nmpk macam skot ROTU aku (Kadok)...tp x berani tegoq. Takut silap...takut inche suami x suka. So diam je la. Aku cuma bgtau kengkawan ROTU dalam watsap grup. Masa aku dlm keta (kawan Ket) dah mai amik, Kadok call. Kata itu mmg dia. Bising pasai apa aku x tegoq sbb nmpk. Hihihi.

Kawan Ket hntr kami ke pejabat KPDN Kuching untuk amik keta Ket. Sepanjang di Kuching, kami gunakan Viva Ket.

Dari situ kami mulakan penjelajahan kami...hihihi.

Thanks to adik Naim sbb tolong aku buat itinerary Kuching ni. (^_^).

Dari Kuching kami menuju ke Gunung Santubong untuk ke Kampung Budaya Sarawak. Dengan bantuan GPS, perjalanan kami sangat lancar. Perjalanan dr Kuching ke Gunung Santubong lebih kurang 45minit. Kami agak mengejar masa sbb nk tgk show koi 11.30pg.

Tiket masuk, RM60 per person (tp kami dpt RM55, beli drp ejen). Save RM10...hahaha. Anak pree. Sib baik...dia masih 5 thn. 6 thn kena RM30.

Kami tiba just right on time. Tepat 11.30pg, show begin. Aku bg 5 bintang utk show sini. Memang terbaik. Anak pun x buat perangai, enjoy ja dia.

Show mmg padat walopun ada penari laki yg ada sexy (18sx)...hihihi. Tutup mata...tutup mata.

Abes ja show, kami brunch terus kat kafe SCV. Btoi2 kat depan panggung yg kami tgk show td.
Aku makan nasik campur, anak makan nasi goreng dgn sup, husband makan nasi lemak dgn kari ayam. Aku dah lupa pricenya. Tp apa yg aku igt, price untuk tempat tumpuan tourist mcm tu...harga dan tastenya mmg amat2 berbaloi. Masakannya sgt2 sedap, compare tu aku makan di KK dulu.

Lepas makan, kami mulakan penjelajahan mengenal 7 kaum di Sarawak. Aku dgn anak excited cop paspot kat setiap rumah.

nk ke rumah bidayuh kena lalu titi buluh ni (x lalu pun bole). Tp menjawab cabaran anak, huhuhu...ibu gigihkan jugak. Anak steady ja, ibu yg gayat. Huhuhu

Imam Muda Asyraf dgn famili...hihihi...

Rumah Melayu

Rumah Cina.

Selain rumah melayu dan rumah cina, kebanyakan rumah2 Sarawak terutama rumah Melanau dan rumah org ulu gunakan tangga batang kayu yg di tebuk2...muat2 kaki ja. Dah la tinggi...ibu dah la gayat. Huwaaaa.... sib baik depa ada sediakn tangga len, walopun agak sikit jauh. Kalo dak, confirm aku x naik. Nak naik mcmana...kaki ketaq.

Memang pecah peluh abes jalan kaki pusing SRV. Terbakaq lemak2 yg terkumpul...hehehe. Husband pun surender, anak ja yg x reti letih.

Bole bayang dak...aku keliling tasik tu sambil ligan anak...huwaaa...penat. Basah abes baju dgn peluh.

Berdepan dgn SCV, ada Damai Resort. Ada pantai yg ombak sangat kuat. Tapi aku yg mmg sukakan kan laut, mmg sedap bau lautan. Laut lepas...Laut China Selatan kan. Tapi sbb anak bateri dah nak abes...he keep asking nk pi hotel...nk pi hotel....

Dari SCV, kami terus ke Tune Hotel. Kami plan untuk stay di Tune Hotel untuk 2 malam.

Tune Hotel Kuching, btoi2 kat center of Kuching. Bole jalan2 kaki ja nk pi mana2. Dekat dengan macam2. 2 malam, kami spend rm150 termasuk aircond dan TV. Tune Hotel betul2 berhadapan dgn hotel Hilton.

Kami check in hotel ard koi 4.45ptg. Masuk ja bilik, anak meloncat-loncat ajak minum2 kat bawah sbb dia ada nmpk megi. Huhuhu.

Abah malas nk layan sbb penat. Lepas mandi, kami dua beranak kami turun pi minum petang, while hubby relaxing dalam bilik. Aku pekena roti bakaq dgn kopi O while anak dgn megi sup ja.

Malamnya, kami makan dekat2 hotel ja. As recommended by friends, kami lepak kat TOPSPOT. Topspot ni konsep dia mcm foodcourt tp mainly focus on seafood. Byk gila jenis2 seafood dia. Hehehe...Tgk la...3 org makan ja, tp penuh meja, sudahnya siap tapau balik makan dlm bilik...hihihihi.

Abes makan, perut dah buncit...kami ronda2 Kuching dgn keta. Tgk suasana malam. Kebanyakan kedai dah tutup seawai kli 6.30ptg. Tp byk gila Polis sbb Najib ada kat Kuching untuk perasmian Tahun Melawat Malaysia 2014.

Malas, mata dah ngantuk...terus kami balik bilik. Anak layan Boboiboy, kami layan Projek Memikat Suami dan Romantika Wardina. (^_^)