Kuching, Sarawak Day 1 (Jan 20, 2014) - Sarawak Cultural Village (Kg Budaya Sarawak)

Thanks to adik Naim sbb tolong aku buat itinerary Kuching ni. (^_^).


Dari Kuching kami menuju ke Gunung Santubong untuk ke Kampung Budaya Sarawak. Dengan bantuan GPS, perjalanan kami sangat lancar. Perjalanan dr Kuching ke Gunung Santubong lebih kurang 45minit. Kami agak mengejar masa sbb nk tgk show koi 11.30pg.

Tiket masuk, RM60 per person (tp kami dpt RM55, beli drp ejen). Save RM10...hahaha. Anak pree. Sib baik...dia masih 5 thn. 6 thn kena RM30.



Kami tiba just right on time. Tepat 11.30pg, show begin. Aku bg 5 bintang utk show sini. Memang terbaik. Anak pun x buat perangai, enjoy ja dia.


Show mmg padat walopun ada penari laki yg ada sexy (18sx)...hihihi. Tutup mata...tutup mata.




































Abes ja show, kami brunch terus kat kafe SCV. Btoi2 kat depan panggung yg kami tgk show td.

Aku makan nasik campur, anak makan nasi goreng dgn sup, husband makan nasi lemak dgn kari ayam. Aku dah lupa pricenya. Tp apa yg aku igt, price untuk tempat tumpuan tourist mcm tu...harga dan tastenya mmg amat2 berbaloi. Masakannya sgt2 sedap, compare tu aku makan di KK dulu.


Lepas makan, kami mulakan penjelajahan mengenal 7 kaum di Sarawak. Aku dgn anak excited cop paspot kat setiap rumah.





















nk ke rumah bidayuh kena lalu titi buluh ni (x lalu pun bole). Tp menjawab cabaran anak, huhuhu...ibu gigihkan jugak. Anak steady ja, ibu yg gayat. Huhuhu



























































Imam Muda Asyraf dgn famili...hihihi...


Rumah Melayu
























Rumah Cina.

















Selain rumah melayu dan rumah cina, kebanyakan rumah2 Sarawak terutama rumah Melanau dan rumah org ulu gunakan tangga batang kayu yg di tebuk2...muat2 kaki ja. Dah la tinggi...ibu dah la gayat. Huwaaaa.... sib baik depa ada sediakn tangga len, walopun agak sikit jauh. Kalo dak, confirm aku x naik. Nak naik mcmana...kaki ketaq.

Memang pecah peluh abes jalan kaki pusing SRV. Terbakaq lemak2 yg terkumpul...hehehe. Husband pun surender, anak ja yg x reti letih.



Bole bayang dak...aku keliling tasik tu sambil ligan anak...huwaaa...penat. Basah abes baju dgn peluh.








Berdepan dgn SCV, ada Damai Resort. Ada pantai yg ombak sangat kuat. Tapi aku yg mmg sukakan kan laut, mmg sedap bau lautan. Laut lepas...Laut China Selatan kan. Tapi sbb anak bateri dah nak abes...he keep asking nk pi hotel...nk pi hotel....









XOXO

0 comments: