JAGA ADAB KITA

#TabungHutang

JAGA ADAB KITA?

1. DS Najib wariskan kita dengan hutang RM800 bilion menurut Bank Negara Malaysia.

2. Dijangkakan hutang kita melebihi RM1 trilion jika kutip dan semak betul betul hutang lain yang ada kata Tun M.

3. Sejak semalam ada yang mula acah acah bertanya, "Hari nie tak payah bayar GST kan"?, "Kena bayar hutang PTPTN tak bulan nie? "

4. Dik, abang nak pesan sikit dik. Kita bila masuk rumah baru pun kita nie ada adab. Buat baca yasin, ada kenduri sikit, buang habuk, sapu sampah, kemas dulu bagi selesa.

5. Kalaulah itu bapak kita, baru kena pindah masuk rumah baru. Letih pun tak habis lagi kita dah mintak basikal baru, ais krim sampai tak sempat ambik nyawa orang tua itu.

"Semalam waktu angkat sumpah, dah menggigil tangannya dik".

6. Budak yang banyak mintak kat bapa bila baru pindah rumah nie biasanya anak yang paling nakal, tak jaga akhlak dan belajaq bodoh piang biasanya.

7. Waktu suruh belajar dulu bagi dapat kepujian kelas pertama, hang banyak lepak kat McD. Bayaran PTPTN nie dik hanya 1% jika ujrah. Kalau tak mampu bayar, boleh jumpa PTPTN mintak struktur semula.

8. Jagalah adab kita sebagai anak dik, bagilah orang tua kita bernafas sikit. Dia dah korbankan banyak untuk kita selesa, apa yang kita boleh korbankan untuk negara tercinta.

9. Janganlah nampakkan sangat yang kita nie bodoh dik, selama nie boleh hidup nampak pandai. Takkan tiba tiba jadi bodoh terus dik.

Jangan cakap abang tak pesan dik.

Abah Qilah
Ambik PTPTN Jugak

#NegarakuMalaysia
#BinaSemula
#kopipes from fb Azizul Azali Ahmad

XOXO

0 comments: